Hey!

Ik gebruik hier even een minuutje om mezelf te introduceren. Je vraagt jezelf waarschijnlijk af: Wie is Tom Dekker?

In januari 2018 vierde we ons 5-jarige jubileum van studiekeuzemaken.nl en na wat reken – en optelwerk, realiseerde ik me dat ik in die periode al meer dan 100+ jongeren een passende studie hebben gekozen met behulp van mijn workshops, online programma’s en 1-op-1 begeleiding. Trots!

Maar toen ik 19 was, maakte ik na het vwo zelf een verkeerde studiekeuze: bouwkunde. Achteraf kwam ik tot de conclusie dat ik me niet goed had verdiept in de studie en ik had een veel te romantisch beeld van de hele dag tekenen, gebouwen ontwerpen en creatief bezig zijn. Die maquettes bouwen vond ik echt tof!

In de praktijk is de studie bouwkunde juist behoorlijk technisch en dat viel zo erg tegen dat ik stopte in het eerste jaar van de studie. De studie voldeed niet aan mijn verwachting en ik had een verkeerde studiekeuze gemaakt.

Tijdens een aantal gesprekken met goeie vrienden merkte ik dat ik niet de enige ben die moeite heeft met het kiezen van een passende studie. Ik kwam in die periode ook een onderzoek tegen waarin stond dat één op drie jongeren verkeerd kiest. 33%!

Die gesprekken en dat onderzoek hadden mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en ik ben toen gestart met mijn zoektocht op de vraag hoe dan een ‘goede’ of ‘passende’ studiekeuze tot stand komt.

Want, hoe kom je er eigenlijk achter wat je wilt en welke studie het beste bij je past? – als je daar nog nooit serieus over hebt nagedacht.

Ik heb tientallen studiekeuzebegeleiders en decanen geïnterviewd, talloze boeken gelezen, studiekeuzetesten en zelfkennisoefeningen gemaakt en mijn persoonlijke ervaringen uitgeplozen en ingezet. Ik leerde mezelf goed kennen, orde te scheppen in de chaos aan studies, scholen en toekomstmogelijkheden en te kiezen op basis van zelfkennis.

En ik realiseerde me nog iets anders:

De uitkomst, een studiekeuze, is voor iedereen persoonlijk maar het onderliggende studiekeuzeproces heeft een vaste structuur die iedereen kan volgen.

Na verloop van tijd werd die structuur voor mij steeds zichtbaarder. Ik ontdekte een patroon om toe te werken naar een passende studiekeuze en ik zag een aantal terugkerende stappen en elementen die leiden naar een passende studiekeuze.

Ik begon mijn inzichten en dit patroon te delen met een aantal vrienden en bekenden, fijn te slijpen, te testen in de realiteit en dit werkte zo goed dat ik uiteindelijk door een aantal jongeren op mijn website werd gevraagd om het te verpakken in een programma zodat zij het ook konden volgen.

Ik heb geluisterd en het patroon verpakte ik (inclusief al mijn beste inzichten, testen, modellen, oefeningen en strategieën) in een eenvoudig te volgen ‘studiekeuzesyteem’.

Het idee is simpel: Als je dit systeem doorloopt, ben je in staat om te kiezen voor een passende studie en voorkom je een verkeerde studiekeuze.

Zoals gezegd hebben de afgelopen 5 jaar veel jongeren een passende studiekeuze gemaakt met behulp van dit ‘studiekeuzesysteem’ in mijn studiekeuzeprogramma’s, workshops en 1-op-1 begeleiding.

Deze jongeren hebben geleerd om een passende studiekeuze te maken dankzij mijn afgelegde reis in de wereld van studiekeuzebegeleiding.

In mijn online studiekeuzeprogramma ‘Passende Studiekeuze Stap voor Stap‘ heb ik dit systeem naar een passende studie volledig uitgewerkt zodat jij ook in korte tijd kan ontdekken welke studie bij je past!

Waarom zou je mij vertrouwen?
Ik wil niet dat je me blindelings vertrouwt, een studiekeuze is een persoonlijk vraagstuk en je moet daar zelf goed over nadenken en de verantwoordelijkheid voor nemen. Heb je vragen? Neem hier contact met me op!