In ‘de Studiekeuze van…’ vertellen jongeren over de studie die ze volgen en hoe ze de juiste studiekeuze hebben gemaakt. Sietske begon al op tijd met het maken van haar studiekeuze omdat ze de middelbare school een beetje zat was.
Maar hoewel ze meteen een studierichting in gedachte had, leverde de open dagen in eerste instantie niet zoveel op. En toen ze dacht dat ze haar studie (en stad) eindelijk had gevonden, sloeg de twijfel toe omdat er een nóg leukere studie bleek te bestaan.
Hieronder vertelt Sietske hoe ze haar studiekeuze heeft aangepakt op de middelbare school en uiteindelijk toch kon kiezen voor één studie. Ze legt ook iets uit over de inhoud van haar studie onderwijswetenschappen aan de universiteit Utrecht.
Inhoudsopgave
- Hoe heb je je studiekeuze aangepakt?
- Het bezoeken van open dagen heeft dus een leuke studie opgeleverd?
- Hoe verliep de inschrijving voor de studie?
- Wat houd de studie onderwijswetenschappen in? Kan je een paar vakken noemen?
- Als je straks je diploma hebt behaald, wat zijn dan de mogelijkheden?
- Hoe bevalt de Universiteit Utrecht?
- Heb je studiekeuze tips voor andere jongeren?
- Moeite met je studiekeuze?
Hoe heb je je studiekeuze aangepakt?
Al relatief vroeg begon ik me te oriënteren op mijn studiekeuze. In de vierde klas van het vwo ging ik voor het eerst naar een open dag. Dit was de open dag van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Ondanks dat ik nog een paar jaar moest, vond ik dit heel erg waardevol. Het was voor mij geweldig om daar een beetje rond te lopen en naar wat open dagen te gaan. Over een paar jaar zou ik hier wel eens kunnen studeren, dacht ik nog. Ik had het wel een beetje gehad op de middelbare school, en zo’n open dag van een universiteit gaf mij echt motivatie.
“Ik had het wel een beetje gehad op de middelbare school.”
Open dagen zijn natuurlijk erg informatief. Je kunt bijvoorbeeld een voorlichting van een studie bezoeken. Het is altijd leuk om naar voorlichtingen te gaan waarvan je dat normaal niet zo snel zou doen. Misschien is het wel echt wat voor jou!
Zelf heb ik van allerlei studies voorlichtingen gekeken. Ook op andere open dagen, bijvoorbeeld in Leiden (2 keer) en Utrecht, luisterde ik hoe studies in elkaar zaten. De studie Pedagogische Wetenschappen vond ik elke keer interessant.
Het bezoeken van open dagen heeft dus een leuke studie opgeleverd?
Behalve dat deze studie mij erg leuk leek, vond ik de stad Leiden echt fantastisch. Natuurlijk was ik blij: een superleuke studie in een hele leuke stad! Deze euforie sloeg om in een groot dilemma toen ik van de studie Onderwijswetenschappen in Utrecht hoorde.
Het onderwijs heb ik altijd al interessant gevonden. Op de een of andere manier is deze studie mij niet opgevallen toen ik door lijsten heen ging waar alle bacheloropleidingen in Nederland in stonden. Deze studie Onderwijswetenschappen leek mij vele malen leuker dan de studie Pedagogische Wetenschappen (die ik overigens ook nog erg leuk vond).
Keuze gemaakt, zou je denken? Nee.
De studie Onderwijswetenschappen is alleen te volgen in Amsterdam en Utrecht. Amsterdam was voor mij al afgevallen vanwege de drukte, dus Utrecht bleef over. Het probleem was, dat ik Leiden gewoon vele malen leuker vond dan de stad Utrecht.
Terwijl ik dus al aan het eind van de vierde klas wist dat ik Pedagogische Wetenschappen wilde gaan studeren, ging ik midden in mijn examenjaar heel erg twijfelen. Moet ik voor de stad kiezen, of voor de studie?
Om te kijken hoe leuk ik Pedagogische Wetenschappen echt vond, heb ik een meeloopdag gevolgd. Hier kwam ik erachter dat het me toch best wel tegen viel. Toch vond ik het moeilijk om voor Onderwijswetenschappen in Utrecht te kiezen.
In Utrecht zit de universiteit voor veel studies niet in de binnenstad, maar op het Utrecht Science Park (ook wel de Uithof genoemd). Het idee van een afgelegen universiteit, die niet gezellig in de binnenstad gebouwen had, vond ik maar niks. Uiteindelijk heb ik er tóch wel voor gekozen. Wat blijkt? Het is gewoon gezellig hoor! En de studie bevalt mij heel erg goed!
Hoe verliep de inschrijving voor de studie?
Op 12 april dit jaar hakte ik de knoop door en schreef ik me eindelijk in voor Onderwijswetenschappen. Je wordt dan gevraagd om deel te nemen aan de matchingsactiviteit. Dit jaar bestond dat uit twee delen: een online vragenlijst (verplicht) en een opdracht die representatief was voor de studie (niet verplicht).
Vooral de niet verplichte activiteit maakte mij nog zekerder over mijn keuze. De opdracht sprak me erg aan en ik vond het leuk om te doen.
Wat houd de studie onderwijswetenschappen in? Kan je een paar vakken noemen?
Nu ben ik dus een eerstejaars student Onderwijswetenschappen in Utrecht. Bij deze studie leer je veel over leren, onderwijs en instructie. Je wordt geen docent, en je krijgt geen lesbevoegdheid*.
Het jaar op de universiteit is verdeeld in vier blokken. In het eerste blok volgde ik een cursus (dat is eigenlijk gewoon een vak) met de inleiding van onderwijswetenschappen en een cursus over hoe onderzoek gedaan wordt. Bij ‘Inleiding Onderwijswetenschappen’ heb ik de basis geleerd over het onderwijs en hoe alles in elkaar steekt. Er komen namelijk best veel dingen bij kijken!
Ik heb bijvoorbeeld veel geleerd over verschillende manieren van lesgeven. Ook weet ik steeds meer over het gebruik van ICT in het onderwijs. Wist je bijvoorbeeld dat er bij de Universiteit Utrecht maar heel weinig digiborden zijn? Ook dat is ICT.
Op dit moment volg ik een cursus waarin de studenten zelf een lessenpakket moeten maken voor een basisschool. Dit praktische gedeelte is ook erg leuk aan deze opleiding. Je zit niet de hele dag alleen maar boeken te lezen.
In het derde blok van het eerste jaar mogen studenten zelf een cursus kiezen. Je hebt dan heel veel ruimte om je eigen interesse te volgen, want het mogen ook cursussen zijn van andere studies. Je kunt bijvoorbeeld een cursus volgen over hoe je een management in een bedrijf! Zelf heb ik gekozen voor Taaleducatie & ICT.
“Dit praktische gedeelte is ook erg leuk aan deze opleiding. Je zit niet de hele dag alleen maar boeken te lezen”
In je eerste jaar kies je dus een cursus zelf. In je tweede jaar heb je ruimte om drie cursussen (van de acht) zelf te kiezen. In je derde jaar kun je alle cursussen zelf kiezen, behalve je bachelorthesis.
Natuurlijk zijn er wel bepaalde eisen aan verbonden om je diploma te behalen, maar in principe heb je veel vrijheid om te doen wat je interessant vindt.
Als je straks je diploma hebt behaald, wat zijn dan de mogelijkheden?
Als je afgestudeerd bent, kun je veel kanten op. In deze studie leer je ook hoe bedrijven zijn georganiseerd. Je kunt dus ook binnen een groot bedrijf gaan werken. Ook kun je de onderzoekskant op gaan en onderwijsonderzoek doen.
Verder is het nog mogelijk om onderwijsadviseur te worden, waarbij je adviezen geeft over onderwijskundige situaties. Ook kun je zelf onderwijs gaan ontwikkelen: je wordt dan onderwijsontwerper. Dat kan nog erg verschillen. Je kunt bijvoorbeeld een rekenles ontwerpen voor groep 3, of een training ontwerpen over een bepaald onderwerp voor professionals.
Het onderwijs is altijd een maatschappelijk thema, en daarom is er ook veel vraag naar onderwijswetenschappers. Je baankans is na deze studie dus goed.
Zelf heb ik deze studie gekozen omdat ik altijd wel wat aan te merken had op de manier waarop onderwijs gegeven wordt. In heel Nederland zijn er veel mensen die vinden dat het anders moet. Ook zijn er mensen die vinden dat ‘vroeger altijd alles beter was’, en zeggen dat er veel te veel nieuwe snufjes in het onderwijs gebruikt worden. Daarom kunnen onderwijswetenschappers ook wel veel kritiek ontvangen.
“Je baankans is na deze studie dus goed”
Toch zijn onderwijswetenschappers belangrijk: zij hebben geleerd om te kijken hoe het onderwijs wetenschappelijk bewezen goed werkt. Dat is ook waarom ik de studie heb gekozen. Ik wil niet blijven roepen dat ik het niet goed vind, zonder met harde bewijzen te kunnen zeggen hoe het dan wel moet.
Hoe bevalt de Universiteit Utrecht?
De studie is te volgen in Amsterdam en in Utrecht. Ik heb zelf geen ervaring met Amsterdam. Wel kan ik wat over de Universiteit Utrecht zeggen. Mijn persoonlijke mening is dat alles perfect geregeld is. Alle informatie komt op tijd, klopt en is duidelijk.
Wat mij ook is opgevallen, is dat de cursussen twee keer per blok geëvalueerd worden. Er wordt dus echt geprobeerd om de kwaliteit hoog te houden, en naar mijn mening lukt dat ook. Verder heb je heel veel vrijheid om je eigen studiepad te bepalen. Dat kan lastig zijn, maar je krijgt goede begeleiding.
Heb je studiekeuze tips voor andere jongeren?
Mocht je overwegen om Onderwijswetenschappen te gaan studeren, dan raad ik je aan om in ieder geval een meeloopdag bij te wonen. Naast de open dag en/of de proefstudeerdag, is een meeloopdag echt representatief voor de studie.
Verder is het handig om de studentensite van de universiteit te bekijken, namelijk www.students.uu.nl. Hierop staat alle informatie voor studenten, maar dit is ook handig voor studiekiezers.
Moeite met je studiekeuze?
‘Passende Studiekeuze Stap voor Stap’ is een online studiekeuzeprogramma zodat je op korte termijn weet welke studie het beste bij je past en een verkeerde keuze voorkomt.
Je volgt mijn bewezen ‘4-stappen studiekeuzesysteem’ en je ontvangt o.a. jouw persoonlijke top-3 studies op basis van je belangrijkste interesses en kwaliteiten.
[…] Bekijk ook: De Studiekeuze van…Sietske – “Twijfel, moet ik voor de stad kiezen of voor de studie?&… […]