In ‘de Studiekeuze van…’ vertellen jongeren hoe ze hebben ontdekt welke studie het beste bij hun past en over de studie die ze nu volgen.

Shamil wilde heel graag Tandheelkunde doen op de universiteit maar koos na lang wikken en wegen toch voor Mondzorgkunde. Hij is inmiddels afgestudeerd en kijkt heel tevreden terug op zijn studie.

Ik ben Shamil. Ik kom uit het land dat Ingoesjetië heet, wat ligt in de Kaukasus gebergten. Hieronder vertel ik over mijn studiekeuze.

Wat ging er vooraf aan je studiekeuze?

Mijn keuze voor de medische wereld was al genomen toen ik nog op de Havo zat. Ik wilde altijd al iets doen met het gebit omdat het land waar ik vandaan kom geen professionele gezondheidszorg heeft als dat wij hier in Nederland kennen. Alhoewel er tandartsen werkzaam zijn in mijn land, betwijfel ik hun kennis en expertise. Preventieve mondzorg is daar ongekend, waardoor grotendeels van de populatie lijdt aan tandverlies op jonge leeftijd.

Vooral mijn ouders hebben mijn geïnspireerd om een beroep te kiezen waarbij ik mijn medemens kan helpen. Gezien het feit dat ik geen vwo-niveau had betekende dit voor me dat ik me zou aanmelden voor Mondzorgkunde en niet tandheelkunde.

Hoe is je studiekeuze tot stand gekomen?

Nou eigenlijk wilde ik zeer graag tandheelkunde doen, maar gezien de eisen die eraan verbonden waren (zoals het behalen van een Vwo-diploma of certificaat) betekende dit dat ik minstens één of twee jaar eruit zou liggen voordat ik de kans zou krijgen om mee te doen met de numerus fixus (loting) van de opleiding tandheelkunde.

En dit op zichzelf was al een gok of dat ik door de loting zou komen of niet. Na vele slapeloze nachten en gesprekken met mijn familie en docenten op school ben ik toch voor Mondzorgkunde gegaan omdat ik het idee had dat dit ook voldoende zou zijn voor mij.

Moeite met je studiekeuze?

‘Passende Studiekeuze Stap voor Stap’ is een online studiekeuzeprogramma zodat je op korte termijn weet welke studie het beste bij je past en een verkeerde keuze voorkomt.

Je volgt mijn bewezen ‘4-stappen studiekeuzesysteem’ en je ontvangt o.a. jouw persoonlijke top-3 studies op basis van je belangrijkste interesses en kwaliteiten.

MEER INFORMATIE

Welke acties heb je ondernomen om een studie te kunnen kiezen?

Ik heb veel gesprekken gehad met mijn mentor in mijn laatste jaar van de Havo en daarnaast heb ik ook enorm veel tijd besteed online om naar reviews te zoeken over de opleiding en de meningen te vergelijken. Alhoewel de reviews bijna niet terug te vinden waren heb ik toch de gok gewaagt om de opleiding te kiezen.

Wat houdt de studie Mondzorgkunde in? Kan je een paar vakken noemen?

Nu ben ik net één maand afgestudeerd van de opleiding Mondzorgkunde dus ik volg op dit moment geen studie meer, maar ik ben wel van plan om mij eigen altijd te laten groeien in mijn vak met cursussen, ICO’s (Intercollegiale overleggen), congressen etc.

Mijn studie houdt in dat ik mij eigen als mondzorgprofessional richt op het preventief (en soms restauratief) behandelen van patiënten waarbij de mondhygiëne vaak niet optimaal is. Wij mondhygiënisten reinigen het gebit, geven instructies om de mondhygiëne te verbeteren en sinds kort zijn wij ook met een experimentele fase begonnen waarbij ook wij mondhygiënisten mogen vullen, röntgenopnames maken en anesthesie mogen toedienen. En dat allemaal zonder de tussenkomst van de tandarts.

mondzorgkunde oefening

Alles wat ik hier noem qua ingrepen is zeer oppervlakkig beschreven, omdat er zo veel meer bij komt kijken in de behandelingen. Je moest is weten hoe vaak de patiënt zich naar me richtte en vroeg ‘’Maar als jij dit allemaal kunt, waarom hebben we nog de tandarts?’’. Het verschil tussen mij en de tandarts is dat wij mondhygiënisten preventief behandelen en de tandarts restauratief.

De vakken die je krijgt op de opleiding variëren door de jaren heen. Zo heb je bijvoorbeeld:

  • Anatomie van het lichaam (bloedvaten, zenuwen, het hart etc.)
  • Farmacologie (medicatie die je als behandelaar moet kennen),
  • Parodontologie (het kaakbot, de meest belangrijkste vak van allen)
  • Cariologie (Cariës oftwel ‘’gaatjes’’ in de tanden, hoe die ontstaan en hoe die behandeld moeten worden)
  • Masterkliniek (Het samenwerken met tandheelkunde studenten op zaal waarbij je gezamenlijk patiënten behandeld iedere week, tweemaal per week.
  • Visie & Beroepshouding (Het leren omgaan met patiënten, weten hoe men kwade patiënten of nerveuse patiënten dient te kalmeren etc.)

En zo kan ik nog een hele lijst noemen. Al in al, sluiten alle vakken mooi op elkaar aan en ben ik blij dat ik ze allemaal heb mogen volgen.

Hoe verliep de inschrijving en de toelating?

De inschrijving verliep middels een numurus fixus. Dat houdt in dat van de 500-700 aanmeldingen alleen 70 worden geaccepteerd ieder jaar. Althans, dat was de aanmeldingsgraad dat in Nijmegen gold.

Bij de andere locaties varieert het nummer van de toelatingsgraad. De toelating wordt gebaseerd op je rangschikkingsnummer en die wordt weer gebaseerd op de cijfers die je haalt tijdens je toelatingsexamens voor de studie. Dit houdt in dat er niet gekeken wordt naar de cijfers van je Havo diploma of MBO-diploma maar naar de cijfers van de toelatingsexamens die iedereen moet maken om binnen te komen.

Ieder jaar zijn er 3 vakken waarop iedereen getoetst wordt; biologie, Engels en Nederlands. Hoe en wat voor toetsen dit zijn wordt altijd aangekondigd op hun eigen website. Als je uiteindelijk op het rangnummer 70 of lager zit, dan ben je binnen. Mij lukte het met geluk om in één keer binnen te komen.

Wat zijn de toekomstperspectieven als je de studie afrondt?

Nu dat ik mijn diploma behaald heb ga ik te werk als ZZP’er. Ik kan zo per patiënt mijn eigen bedragen vaststellen en een hogere inkomstenbron genereren dan als ik in loondienst zou werken. Sommige afgestudeerden kiezen ervoor om in loondienst te treden en daar hebben ze hun eigen argumenten voor.

Ik weet alleen dat ik mijzelf dat niet zie doen als ik de mogelijkheid heb om als ZZP’er te kunnen werken. Ik wens over een jaar of 15 weer terug te keren naar mijn eigen land en daar mijn kennis toe te passen om zo de gezondheidszorg op peil te krijgen. Ik wil een mooie toekomst opbouwen voor mijn volk met behulp van de westerse kennis. Mijn dank is en blijft altijd groot dat ik in Nederland zo een prachtige kans gekregen heb om mij eigen te kunnen bewijzen.

Hoe bevalt de hogeschool?

Alhoewel de opleiding prachtig is, was de hogeschool dat niet ten alle tijden. Er waren instanties waarbij de coördinatie tussen kliniekdocenten niet altijd op elkaar aansloot, waardoor docent A iets beweerde en docent B weer iets anders. Dit kwam alleen echter voor in mijn eerste leerjaar, vervolgens heb ik er niets meer van gemerkt.

Het gebouw zelf is zeer prachtig, er is in 2017 een renovatie geweest waardoor het er zeer netjes uitziet vanbinnen. Ook de kliniekzalen zijn stralend wit en verzorgd.

Wat is je advies voor andere jongeren die deze studie overwegen?

Ga ervoor! Je weet niet wat je mist. Mondhygiëne is niet alleen tandsteen weg krabben en polijsten, laat dat niemand je wijs maken. Ik zet iedere week een paar vullingen, zet spalkjes vast, vul gebroken voortanden weer netjes aan etc. Er is zoveel variatie in dit beroep dat je nooit hetzelfde mee zult maken iedere dag.

Daarnaast leer je ook de patiënten echt kennen vergeleken met de tandarts. Je zit per patiënt 30 minuten in de stoel, je babbelt samen over hoe de vakantie was, hoe het met de familie gaat enzovoort. Er zit geen haast aan verbonden. Bij de tandarts lukt dit meestal niet omdat een controle moment maar 10 minuten duurt en je de deur uit bent voordat je ‘’hallo’’ kan zeggen tegen de tandarts. Als ik terug kon in de tijd zou ik mij eigen knijpen en zeggen ‘’Gewoon doen!’’

Wat is je advies voor andere jongeren die moeite hebben met studiekeuze?

Denk over je toekomst na, niet over je inkomen of wat je vrienden kiezen. Het beroep dat je kiest moet een meerwaarde hebben voor de mensheid. Je moet iemand of een collectief kunnen helpen.

Pas als jij een stralende glimlach met tranen ziet van een patiënt die je geholpen hebt, weet je dat je studie de juiste keuze was. Bespreek het ook vooral met je ouders en met je mentor, kijk welke interesses jij hebt en kijk hoe de studie die jij kiest daarop zou kunnen aansluiten.

Moeite met je studiekeuze?

‘Passende Studiekeuze Stap voor Stap’ is een online studiekeuzeprogramma zodat je op korte termijn weet welke studie het beste bij je past en een verkeerde keuze voorkomt.

Je volgt mijn bewezen ‘4-stappen studiekeuzesysteem’ en je ontvangt o.a. jouw persoonlijke top-3 studies op basis van je belangrijkste interesses en kwaliteiten.

MEER INFORMATIE

Tagged with →